Eklektisk lyx Odd Molly

Klädesföretaget Odd Molly ville öppna sin första flaggskeppsbutik för att visa upp kläderna i bästa möjliga miljö. Lokalen de valde låg på Humlegårdsgatan på Östermalm i Stockholm. Odd Molly inledde en pitch där flera inredningsstudios bjöds in. BSK Arkitekter gick vinnande ur pitchen genom ett förslag med en noggrann avvägning mellan det mysiga, det superfeminina och det punkiga. Tillsammans med Odd Molly påbörjades därefter ett arbete för att mejsla ut det exakta konceptet och hur det skulle gestaltas. Den stora utmaningen låg i att hitta rätt känsla med unika material och inredningsdetaljer.

  • Inredning

Här finns inte något glömt hörn, några standardlösningar eller något som är lämnat åt slumpen. Istället en väl genomtänkt inredning med detaljer som inte bara presenterar varorna på ett spännande sätt utan också framhäver varumärket


Juryns vinnarmotivering till Årets Inredningskoncept 2011

Arbetet med att utforma den nya butiken tog avstamp i en tanke: ”Odd Molly Ockuperar Överdådig Övergiven Östermalmsmiljö”. Sedan släpptes fantasin lös. Det här skulle vara en butik man mindes att man varit i. För att manifestera detta så gjordes ett handtag i formgjuten aluminium med orden ”daily lovin’” i relief. När kunden skjuter upp dörren till butiken får han eller hon då Odd Mollys slogan fysiskt inpräntad i handen.

I butiken blandas det superkvinnliga, lustfyllda och personliga med det punkigt egensinniga och bohemiskt rebelliska. Hela inredningen är romantisk, med en lyxig, men även lössläppt känsla. Det är lite snett, lite vint och lite kantigt. Mycket av inredningen kommer från second hand-butiker. Gamla tiders resekoffertar ställdes på högkant och blev provhytter och hängare. Övergivna men vackra trädörrar från olika byggen klädde in väggarna.

Kontrasterna blev rika med alltifrån råa byggställningar till fina mässingsdetaljer och specialtillverkade hönsnät som övergår till ett blommönster.

odd2
IA
IA - Foto av Max Plunger
odd7
odd3
odd4
odd6
odd5

Odd Mollys flaggskeppsbutik har blivit extremt omtalat och uppskattat. Kunder och medarbetare har varit lyriska. Med den nya butiken har de fått en mötesplats som representerar hela varumärket och dess själ.

Här kan Odd Molly visa upp hela sitt sortiment i ett showroom som stödjer försäljningen även i andra butiker. Lika mycket som det är en butik så har det fungerat som en plattform för Odd Mollys fortsatta utveckling. Man har lyckats etablera sig starkt på den internationella modescenen och butiken har fungerat som ett nav i byggandet av Odd Mollys varumärke.

För mer information kontakta:

Stina Ljungkvist
stina.ljungkvist@bsk.se
08-601 15 21

  • Uppdragsgivare 
     Odd Molly
  • Omfattning 
     200 m²
  • Tidpunkt 
     2009
  • Kontakt 
     Stina Ljungkvist