BSK Arkitekter · Stadsbyggnad, husbyggnad och inredning

BSK Arkitekter

Future of Shopping

Uppdragsgivare: Gallerian i samarbete med Konstfack
Uppdrag: Utställning om framtidens shopping
Omfattning: 100 m²
Tidpunkt: 2007
Kontaktperson: Frida Wanselius

Framtidens shopping – idag
Shoppingcentret Gallerian i centrala Stockholm samarbetade med designskolan Konstfack kring ett projekt om framtidens shopping. Medarbetare på BSK Arkitekter var samtidigt lärare och mentorer på Konstfack under projektet. Målet var att ta fram en utställning om framtidens shopping som skulle visas i Gallerian i samband med Möbelmässan 2008. Studenterna på Konstfack tog fram idén, som BSK Arkitekter fick i uppdrag att gestalta.

Studenterna arbetade fram en ny affärsmodell som de kallade Terra Incognita (okänd mark). Konceptet gick ut på att vända på shoppingupplevelsen. Istället för att försöka nå så många som möjligt kommer Terra Incognita att vara en exklusiv prenumerationstjänst för lyxkonsumtion. Själva inköpen är här underordnade en större upplevelse för kunderna vid köptillfället.

BSK Arkitekters koncept kan liknas vid ett ”tempel” bestående av 75 dörrar som gestaltade studenternas idé. Det skulle vara enkelt att stanna till och även gå omkring i utställningen. Dörren symboliserade det inneslutna, mystiska och hemliga. Det röda tornet av dörrar placerades i mitten av Gallerian och nyfikna besökare kunde läsa om projektet och även gå in i dolda rum för att själva uppleva framtidens shopping.

Utställningen blev både uppmärksammad och framgångsrik för Gallerian. Konstfack fick en chans att visa upp sig och den lite mer kommersiella sidan av sin verksamhet till en stor målgrupp. Dessutom hamnade möbeldesign och inredningsarkitektur i blickfånget och fick välförtjänt uppmärksamhet. Utställningen mynnade även ut i ett stort seminarium där analytiker, trendspanare och shopping­experter deltog i en debattpanel.