BSK Arkitekter · Stadsbyggnad, husbyggnad och inredning

BSK Arkitekter

Odd Molly

Uppdragsgivare: Odd Molly
Uppdrag: Koncept och inredning till Odd Mollys första flagship store
Tidpunkt: 2009
Kontaktperson: Marco Checchi

Ockuperar överdådig, övergiven Östermalmsmiljö

”Här finns inte något glömt hörn, några standardlösningar eller något som är lämnat åt slumpen. Istället en väl genomtänkt inredning med detaljer som inte bara presenterar varorna på ett spännande sätt utan också framhäver varumärket”
Juryns vinnarmotivering till Årets Inredningskoncept 2011

BSK Arkitekter fick uppdraget att utforma klädesföretaget Odd Molly första flaggskeppsbutik på Humlegårdsgatan på Östermalm i Stockholm. Arbetet med att utforma den nya butiken tog avstamp i en tanke: ”Odd Molly Ockuperar Överdådig Övergiven Östermalmsmiljö”. Sedan släpptes fantasin lös.

Det här skulle vara en butik man mindes att man varit i. Ett sätt att manifestera detta var att formgjuta ett handtag med orden ”daily lovin’” i relief. När kunden skjuter upp dörren till butiken får han eller hon samtidigt Odd Mollys slogan fysiskt inpräntad i handen.

I butiken blandas det superkvinnliga, lustfyllda och personliga med det punkigt egensinniga och bohemiskt rebelliska. Hela inredningen är romantisk, med både en lyxig och lössläppt känsla. Det är lite snett, lite vint och lite kantigt. Mycket av inredningen kommer från second hand-butiker.

Odd Mollys flaggskeppsbutik har blivit extremt omtalat och uppskattat. Kunder och medarbetare har varit lyriska. I augusti 2011 tilldelades Odd Molly pris som Årets Inredningskoncept för butiker på Modegalan 2011, som arrangerades av modetidningen Habit.

Med den nya butiken har kunden fått en mötesplats som representerar hela varumärket och dess själ. Här kan Odd Molly visa upp hela sitt sortiment i ett showroom som stödjer försäljningen även i andra butiker. Man har lyckats etablera sig starkt på den internationella modescenen och butiken har fungerat som ett nav i byggandet av Odd Mollys varumärke.